Odškodňování pracovních úrazů Mikuláše, Čerta nebo Anděla
Máme tu advent a s ním spojené mikulášské besídky a nejrůznější akce pro děti. Zvláště pak v předvečer svátku svatého Mikuláše má známé trio Mikuláš, Anděl a Čert práce nejvíce. A že se nejedná jen o rozdávání dárečků dětičkám, ale také o pořádnou rachotu, ví jistě každý. Četné přejezdy a pěší přechody mezi jednotlivými místy výkonu jejich práce, často v intenzivní dopravě velkoměst, jakož i náročné stoupání do vysokých pater či těžko přístupných obydlí na venkově, zaměstnává tuto partu nejintenzivněji právě 5. prosince. Na Štědrý den pak pomáhají Ježíškovi s distribucí dárků, cukroví i vánočních stromků, což je nepochybně další pořádná fuška. Přitom podle informací z kádrového oddělení Pekla, už ani čerti zdaleka nejsou co bývali. Jejich fyzická kondice a celkový zdravotní stav se dlouhodobě zhoršuje, takže se nelze divit, že po Svátcích je jich téměř 80% v pracovní neschopnosti. Většina z nich taktéž trpí alkoholismem, což je ovšem neblahý důsledek jejich přívětivé nátury, kdy odmítnout štamprličku od pohostinných maminek nebo bujarých tatínků je stále všeobecně vnímáno jako krajně neslušné. Pak už jen stačí namrzlý chodník či výmol a průšvih je tu. Zlomené končetiny, naraženiny, zranění vnitřních orgánů nebo i kolapsy z vyčerpání se tak stávají stále častějšími průvodními jevy této náročné práce, která je mnohdy vykonávána v noci a přesčas. Logicky tak ale vyvstává otázka, jak je to s odškodňováním těchto úrazů. S tímto dotazem se redakce Portálu BOZP obrátila na odborníka na slovo vzatého – doktora Strážného z advokátní kanceláře »Světlo v duši«, který nám sdělil následující.
Předně je potřeba upozornit, že výkon práce mikulášského řemesla nepodléhá světskému zákoníku práce, nýbrž se řídí v různém rozsahu nebeskými a pekelnými zákony. Již delší dobu se ale v této souvislosti potýkáme s řadou problémů. Jedním z nich jsou kompetence a povinnosti předáka skupiny. Jak známo, tím byl po dlouhá léta na základě výnosu Nejvyššího č. 26 právě Mikuláš. Ten z titulu své funkce zodpovídal nejen za roznášené dárky, sladkosti, ovoce, ale také za svěřené pracovní pomůcky, deputátní uhlí a v neposlední řadě i za dodržování bezpečnosti práce podřízenými čerty a anděly. Na podzim léta páně 1923 se však část čertů spojila do odborové organizace »S čerty nejsou žerty« a začala uvedený pracovní pokyn rozporovat. V některých částech Světa, jako například v Severní Koreji, tak postupně začaly vznikat skupiny vedené čerty, kde Mikuláš a jiné síly dobra byly nuceny vykonávat jen podřadné funkce (např. zpětný odběr uhlí od vystrašených dětí, kasírování manipulačních poplatků z transferu, vedení knih jízd apod.). Tím pochopitelně utrpělo také dodržování bezpečnosti práce, což se projevilo nárůstem počtu úrazů. Další problém vyvolal léta Páně 1986 spor Pekla s Nebem o rozúčtování výnosů a nákladů, které se podle osvědčených zkušeností S(o)větského svazu začalo provádět metodou Chozrasčot. Tento účetní systém ovšem brzy odhalil velké slabiny, kdy se projevila značná nerentabilita těžby černého uhlí v Pekle, kterou inkaso poplatků za služby poskytované obyvatelstvu nebylo schopné efektivně pokrýt. Situaci nezmírnilo ani zvýšení cen církevních odpustek a zavedení poplatků i z malých hříchů. I přes tyto alarmující ekonomická data se Nahoře rozhodlo, že kompenzace růstu cen černého uhlí se nebude poskytovat ve směnných jednotkách ale v naturáliích (např. dodávky svěcené vody, svíček, krucifixů, škapulířů nebo modlitebních knížek do Pekla), což ještě více zhoršilo hospodářskou situaci v již v tak zadluženém Pekle. Zavládly tam proto hubené roky, kdy se netopilo a byl zaveden přídělový systém prakticky na všechno. Krize tak logicky vyvrcholila stávkou čertů, která, jak známo, byla potlačena až za pomocí pohotovostních pluků SNB povolaných z jakéhosi Československa.
Zklidnění situace pak přinesl až výnos Nejvyššího č. 45, který umožnil čertům soukromě podnikat. Ti, kteří se báli vydat se na dráhu čerta samostatně výdělečně činného, získali před 5 lety možnost nechat se zaměstnat agenturně. Čertovský byznys je ovšem povolen pouze po dobu Svátků a na pracovištích mimo území Pekla, Očistce a některých pozemských arabských států. I přes odpor samotného Lucifera, byl z této jurisdikce vyňat též Vatikán, kde čerti nesmí strašit po celý rok a to za úplatu ani grátis. Bohužel, i tato změna se negativně promítla do úrovně kultury bezpečnosti mezi čerty. Aby toho nebylo málo, někteří vyvolení (např. Krteček, Čertík Bertík nebo hokejový hráč Miroslav Šatan) navíc dostali výjimku pro volný pohyb zvláštních pracovních sil, což ještě více prohloubilo frustraci relativně poctivých čertů, jejichž podnikání naproti tomu začalo být postupně svazováno množstvím nepopulárních nařízení (např. vedení elektronické evidence tržeb z výběru poplatků či povinnost zřízení koncese na prodej uhlí).
Pokud jde o Mikuláše a anděly (s výjimkou revizora elektrických drah Gustava Anděla) tak ti zůstali i nadále v gesci Nejvyššího, což v současnosti komplikuje právní postavení jednotlivých členů mikulášského tria z pohledu odpovědnosti za škodu při pracovním úraze. Obecně tak platí, že jelikož čerti straší za úplatu a v mimopracovní době (tj. během Svátků), zprostilo se Peklo své odpovědnosti za škodu způsobenou jejich úrazem v plné výši. U Mikulášů se ale úrazy i nadále odškodňují prostřednictvím Nebeské sociální pojišťovny, nicméně i v jejich případě nedávno došlo ke zpřísnění podmínek. Nově platí, že v případě, že se prokáže, že si Mikuláš přivodil úraz v důsledku opilosti, může se Nebe coby zaměstnavatel zprostit své odpovědnosti až do výše 2/3 požadované náhrady bolestného. Konkrétní výši náhrady pak určuje komise vedená svatou Barborou, která poměrně přísně posuzuje případné porušení bezpečnostních předpisů nebo výnosů Nejvyššího. Náhrady za ztížení společenského uplatnění a za věcnou škodu byly pro časté zneužívání Mikulášů z východní Evropy úplně zrušeny ke dni 1. prosince léta Páně 2012. Proti rozhodnutí komise se lze odvolat ke svatému Petrovi, ovšem je potřeba upozornit, že správní lhůta na vyřízení žádostí zde činí až 100 pozemských let.
Ze systému odškodňování byli nově vyňati Andělé, neboť převládl právní názor, že ti svou činnost vykonávají výlučně na základě své svobodné a dobré vůle. Tím se má za to, že nesou také veškerá rizika s tím spojená, a tudíž není opodstatněné jejich případné odškodňování. V této věci se právní odbor kanceláře Nejvyššího přiklonil k Nařízení Evropské Komise o zákazu nedovolené finanční podpory neziskovým subjektům. Pro svou dobrotu, poctivost a spolehlivost jsou andělé sice kráceni na svých případných nárocích, na druhou stranu jim tato společenská dehonestace byla vykompenzována oprávněním provádět u Mikulášů orientační dechové zkoušky na alkohol a u čertů pak průběžnou kontrolou řádného vedení registračních pokladen. Zjištěné nedostatky jsou pak do 24 hodin povinni hlásit svatému Andrejovi.
Z výše uvedeného je evidentní, že problematika odškodňování úrazů členů mikulášského tria je problematikou komplikovanou vyžadující detailní znalosti nebeského i pekelného práva. Mikuláše, čerty i anděly proto musíme důrazně varovat před liknavostí a nedůsledností při plnění svých povinností. Podle výnosu Nejvyššího č. 88 totiž platí, že dojde-li k jejich úrazu, případně k úrazu třetí osoby (např. navštíveného dítěte), může být původci škody pozastaven výkon funkce na 250 pozemských let, resp. udělen nepodmíněný trest v podobě nucených prací v Pekle v délce 125 pozemských let. A to rozhodně není málo ani pro běžného nesmrtelníka! Bezpečnost a ochranu zdraví při rozdávání dárků a strašení děcek je tedy nutné začít brát opravdu vážně!